اهمیت PH خاک در رشد گیاه

  • Industry
  • بازدید: 723

وقتی از من میپرسند چرا گیاهم رشد مناسبی ندارد، اولین چیزی که میخواهم بدانم این است که PH خاک باغچه چقدر است. مقدار PH خاک دلیل اصلی رشد عالی، متئسط و یا ضعیف هر نوع گیاهی است و نقش مهمی در حیات گیاه و همچنین حاصلخیزی خاک دارد...

 PH خاک چیست؟ 

PH خاک مقدار بازی و یا اسیدی بودن خاک را مشخص میکند. بازه اندازه گیری PH خاک از 1 تا 14 اندازه گیری میشود. عدد 7 نشان دهنده خنثی بودن خاک است، هر مقدار پایین تر از عدد 7 نشان دهنده اسیدی بودن و مقادیر بالای عدد 7 نشان دهنده بازی بودن خاک است.

اهمیت PH خاک برای گیاهان 

مقدار متوسط در این محدوده اندازه گیری بهترین شرایط برای رشد باکتری و شروع عملیات تجزیه است. فرآیند تجزیه مواد معدنی و مفید برای گیاه را در خاک آزاد میکند و در دسترس گیاهان قرار میدهد. حد متوسط همچنین برای ارگانیسم های ریز که نیتروژن موجود در هوا را به شکل قابل استفاده برای گیاهان تبدیل میکند مناسب است.

وقتی مقدار PH خارج ازحد متوسط است، هردوی این فرآیندها تصعیف میشوند و این موضوع باعث حبس شدن مواد معدنی در خاک میشود و دیگر گیاهان نمیتوانند از آنها به اندازه کافی استفاده ببرند.

PH خاک ممکن است به دلایل مختلفی از حد متعادل خارج شود. استفاده مکرر از کودهای غیر ارگانیک (غیرطبیعی_مصنوعی) به مرور زمان باعث اسیدی تر شدن خاک میشوند. تعویض مرتب نوع کود از غیرارگانیک به ارگانیک و برعکس به لیجاد تعادل در PH خاک کمک بزرگی میکند.

افزایش مکمل ها به خاک PH آن را تغییر میدهد. باید مداوم PH خاک را اندازه بگیرید تا بتوانید در وقت مناسب برای بهبود بخشیدن آن دست به کار شوید.

 

چاپ  ایمیل