تکثیر گیاهان

  • Industry
  • بازدید: 372

تکثیر گیاهان روشی ساده و ارزان برای افزایش تعداد گیاهانتان است. روش ها و متدهای مختلفی برای تکثیر گیاهان وجود دارند : از قلمه زدن تا خواباندن و تقسیم کردن و دیگر روشها.

روشی که استفاده میکنید به نوع گیاهی که میخواهید تکثیر کنید و مقدار زمان و تلاشی که به این کار اختصاص میدهید بستگی دارد

در این مقاله به انواع خواباندن میپردازیم:

خواباندن یک روش تکثیر گیاهان بدون نیاز به برش یا قطع هیچ بخشی از گیاه مادر است. به طور خلاصه، قسمتی از گیاه را در خاک بخوابانید تا ریشه ها و ساقه های جدید از آن رشد کند. این روش از قلمه زنی مناسب تر است زیرا گیاه جدید میتواند آب و مواد معدنی را از گیاه اصلی دریافت کند. زمانی که گیاه جدید به طور کامل جان گرفت، میتوانید آن را به مکان دیگری انتقال دهید.

خواباندن ساده

اکثر گیاهان، مانند گیاهان چوبی یا بوته ای میتوانند به راحتی از طریق خواباندن تکثیر شوند. یک ساقه منعطف که رشد آن متوقف شده و در ارتفاع نزدیک به زمین قرار دارد را انتخاب کنید و آن را در سوراخی به عمق 10 سانتیمتر قرار دهید. برگهای آن قسمت از ساقه که در خاک قرار میگیرد را قطع کنید  و با خاک بپوشانید . سنگی روی آن بخش از ساقه قرار دهید که درون خاک باقی بماند. مهم است که حداقل121 سانتیمتر از ساقه را بیرون از خاک نگه داید که مطمعن شوید گیاه جدید به صورت عمودی رشد خواهد کرد.

معمولاً بخش خوابیده شده در خاک باعث رشد گیاه خواهد شد اما با خراش دادن یا بریدن لایه ای از آن قسمت ساقه که در خاک قرار دارد میتوانید رشد ریشه آن را افزایش دهید. بعد یک یا دو فصل گیاه شما دارای ریشه محکم خواهد بود و میتوانید ساقه را از گیاه مادر جدا کنید.

خواباندن نوک ساقه

این روش برای شاه توت و تمشک بسیار مناسب است. خوباندن نوک ساقه در اواخر تابستان انجام میشود و بسیار مشابه خواباندن ساده است. گرچه به جای نگه داشتن نوک ساقه خارج از خاک ، در این روش نوک ساقه را 7 تا 10 سانتیمتر در خاک فرو می بریم. ابتدا، نوک ساقه به سمت پایین رشد خواهد کرد اما سپس جهت رشد آن به طور کامل به سمت بالا و نور خورشید تغییر خواهد کرد.

اواخر پاییز یا اوایل بهار، پس از اینکه گیاه ریشه دار شد و ساقه های جدیدی از آن رشد کرد ، گیاه جدید را میتوان از گیاه مادر جدا کرد و در مکان متفاوتی از باغچه کاشت.

خواباندن ترکیبی یا مارپیچ

خواباندن مارپیچ با فرو بردن بخش های مختلفی از یک ساقه در خاک انجام میشود و برای گیاهان تاکستانی یا گیاهانی که دارای ساقه های منعطف هستند استفاده میشود. ساقه را به سمت خاک خم کنید و بخشهای مختلفی از آن را در خاک فرو ببرید. در آخر باید ساقه مانند مار در حال خزیدن در خاک باشد.

هر بخش خوابانده شده از ساقه باید یک جوانه بیرون از خاک و یک جوانه درون خاک داشته باشد. میتوانید بخش کوچکی از هر قسمت فرو برده در خاک را خراش دهید تا فرایند ریشه دهی را تسریع کنید. در اوایل فصل رشد، پس از اینکه گیاه شما ریشه دادند میتوانید آنها را از گیاه مادر جدا کنید و در مکان دیگری بکارید.

خواباندن تپه ای

اگر گیاهان بوته ای با ساقه های فراوان دارید میتوانید از این روش استفاده کنید . در فصل راکد گیاه را هرس کنید . در بهار گیاه ساقه های جدیدی تشکیل میدهد، این ساقه های جدید را با خاک بپوشانید به صورتی که تپه 17 سانتیمتر اطراف گیاه اصلی تشکیل شود. از پایه ساقه های جدید ریشه ایجاد خواهد شد. در پاییز یا بهار میتوانید گیاهان جدید را از تپه جدا کنید و در مکانی دیگری بکارید.

خواباندن هوایی

این روش برای گیاهان بزرگتر یا گیاهان تزئینی درشت انجام میشود. برای بهترین نتایج خواباندن هوایی را در بهار و بر روی ساقه های رشد کرده در سال گذشته انجام دهید . شاخه یا ساقه بالاتر را انتخاب کنید و یک بخش پایین تر از گره برگ را کنید. برگهایی که 7 تا 10 سانتیمتر پایین تر یا بالاتر از آن منطقه هستند را از گیاه جدا کنید. خراش کوچکی به اندازه 2/5 الی 3/5 سانتی متر در آن بخش ایجاد کنید. ترکیب ریشه دهی به خراش اضافه کنید. یک مشت خزه مرطوب به خراش اضافه کنید و سپس ان را با پلاستیک مشکی بپوشانید. پلاستیک را با چسب به خوبی در محل محکم کنید و مراقب باشید که خزه از آن بخش بیرون نزند. پس از آنکه ریشه های گیاه به خوبی رشد کردند ( ریشه دهی برای گیاهان خانگی 3-1 ماه و برای گیاهان بیرون از خانه 2-1 فصل طول میکشد) ساقه را پایین تر از پلاستیک برش دهید و مانند بذر در خاک بکارید . پس از چند ماه گیاه جوان به اندازه کافی قوی خواهد بود که به محیط دیگری انتقال داده شود.

چاپ  ایمیل