کلات آهن

  • Industry
  • بازدید: 738

کلات آهن یک نوع مکمل خاک است که با یک کلاتور ساخته میشود تا آهن را در فرمی نگه دارد که به راحتی توسط گیاه جذب شود. به عنوان محلول مخصوص گیاهانی که دچار کمبود آهن شده اند ساخته شده است...

چه موقع به کلات آهن نیاز داریم؟ 

به عنوان یک باغبان، شما باید از نیازهای معدنی گیاهان خود خبر داشته باشید، مانند نیاز نیتروژن، پتاسیم ، فسفر و همینطور مواد معدنی ریز مغذی مانند منیزیم و آهن که رشد گیاهان را افزایش می دهند.

نقش آهن در گیاهان بسیار حیاتی است و باعث عملکرد بهتر کلروفیل می شود که اگر در گیاه وجود نداشته باشد باعث زرد شدن برگ های گیاه می شود.

به طور کل، ما به گیاهان مکمل آهن اضافه نمی کنیم ، زیرا خاک به اندازه کافی آهن دارد اما در مواقع خاصی گیاه با کمبود آهن مواجه می شود که در این حالت به مکمل نیاز داریم.

در اکثر مواقع، آهن در خاک موجود است و این گیاه است که نمیتواند آهن را به درستی جذب کند. این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله:

-  PH بالای خاک

- خاک ضعیف

- رطوبت زیاد خاک

 علائم کمبود آهن در گیاه 

کمبود آهن در گیاه از روی برگ های خالدار و در حال زرد شدن مشخص می شود. معمولاً برگ های جوانتر زودتر تحت تأثیر کمبود آهن قرار می گیرند و این علائم کم کم به باقی برگ های گیاه نیز می رسد.

 کلات آهن چگونه کار میکند؟ 

 شاید تصور کنید که در صورت کمبود آهن باید کودی که آهن بالایی دارد به خاک اضافه کنید اما اینطور نیست زیرا اگر خاک شما PH بالایی داشته باشد، زیاد کردن آهن تفاوتی ایجاد نمی کند و تمامی آهن اضافه در خاک رسوب میکند.

کلات آهن دارای مولکول های کوچکی است که اطراف دانه های آهن قرار می گیرند و مانع رسوب کردن آنها می شوند. این موضوع باعث میشود که آهن همواره در دسترس گیاه باشد و به دلیل PH بالای خاک جامد نشود و رسوب نکند.

لغت کلات برگرفته از "کله" در لاتین می باشد که به معنی چنگک است با شناخت این کلمه به راحتی میتوانید تصویر مشخصی از کلات هایی که اطراف دانه های آهن میپیچند داشته باشید.

نحوه استفاده از کلات آهن 

کلات آهن در اشکال مختلفی وجود دارد: گرانولی ، گلوله ای ، خوشه ای و پودری.

کلات های گرانولی و پودری در آب حل می شوند. میتوانید این نوع کلات ها را به راحتی روی برگ های گیاهان اسپری کنید. در بیشتر مواقع، برگ هایی که باعث کمبود آهن زرد شده بودند، بهبود پیدا می کنند و به شرایط سبز و سالم گذشته خود باز می گردند.

کلات های آهن با مقدارهای متفاوتی وجود دارند اما اگر تصمیم دارید آنها را روی برگ ها اسپری کنید، قدرت کلات آهن مهم نخواهد بود، پس هزینه زیادی خرج خرید کلات های گران قیمت نکنید زیرا محصولات ارزان قیمت هم به همان خوبی تأثیر خواهند داشت.

همیشه در هوای سرد کلات آهن را اسپری کنید زیرا دمای بالا باعث سوختن گیاهان می شود.

توجه داشته باشید که برگ هایی که پس از عملیات اسپری کردن رشد می کنند، ممکن است همچنان علائم کمبود آهن را نشان دهند زیرا که آهن در گیاه جا به جا نمیشود، در این صورت نیاز است که کلات آهن را اغلب اسپری کنید.

کلات های گلوله ای و خوشه ای می توانند مستقیمأ به خاک اضافه شوند و این تأثیر مستقیمی روی گیاه خواهد داشت.

کلات در مواد ارگانیک مانند گیاهان مرده و کودهای طبیعی نیز وجود دارد که میتوانید آنها را به سطح بالای خاک اضافه کنید. این کار باعث میشود هنگام آبیاری، کلات ها وارد لایه های زیرین خاک شوند و آهن موجود در خاک را در فرم قابل جذب نگه دارند.

چاپ  ایمیل