زمان بذرکاری برای گیاهان

  • Industry
  • بازدید: 679

زمان بذرکاری به آب و هوا و منطقه زمین شما بستگی دارد. اگر بذرکاری را به موقع انجام دهید، گیاهان قوی و سالمی خواهید داشت

بعضی از بذرها را میتوانید ابتدا داخل گلدان بکارید و سپس در محیط بیرون پیوند بزنید و بعضی از بذرها را میتوانید مستقیماً در محیط بیرون بکارید. بذرهایی که از فضای داخل به خارج انتقال داده میشوند، اکثراً سریع تر رشد میکنند و محصول تولید میکنند.

اغلب،گیاهان پاییزی ابتدا در فضای باز کاشته میشوند اما گیاهان تابستانی یا گیاهانی که زمان زیادی برای رشد نیاز دارند، معمولاً ابتدا در محیط بسته کاشته میشوند. طول فصل رشد، گونه گیاه، منطقه و زمان آخرین برف سال در کاشت بذر نقش دارند.

طبق قاعده کلی، کاشت بذر باید 4 تا 6 هفته بعد از آخرین برف سال انجام شود. زمان دقیق کاشت بذر معمولاً روی بسته بندی بذرها نوشته شده است.

بهترین زمان برای کاشت، ماه اردیبهشت است. تنها در مناطق تابستانی میتوانید بذرها را زودتر ازاین ماه بکارید. به بذر زمان کافی برای جوانه زدن بدهید و اجازه بدهید تا به اندازه مناسب برای پیوند زدن رشد کند.

 زمان بذرکاری برای گیاهان مختلف 

گیاهانی که باید زودتر کاشته شوند شامل بروکلی ، کلم ، گل کلم و کاهو هستند. بذر این گیاهان را 10 هفته قبل از آخرین برف سال در محیط بسته بکارید و چند هفته بعد از آخرین برف سال آنهارا به فضای باز منتقل کنید.

گیاهان هوای گرم، مانند گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان به 7 هفته رشد درفضای بسته نیاز دارند. بهترین زمان برای کاشت کدو و طالبی درمحیط بسته، 4 هفته قبل از آخرین برف سال است.

پس از اینکه بذرها جوانه زدند و به اندازه کافی رشد کردند، آنها را در جای خود محکم کرده و سپس عملیات پیوند را انجام دهید. برای این کار به گیاهان وقت کافی دهید تا با شرایط خارج از گلخانه خو بگیرند. این کار باعث میشود گیاهان شوکه نشوند و پیوند سالم تری داشته باشند.

 کاشت در فضای بسته 

از یک ترکیب مناسب برای کاشت بذر و یا کود آلی استفاده کنید. هر محفظه ای که سوراخی در انتها برای خروج آب داشته باشد مناسب است اما ظروف مسطح نیز برای کاشتن بذر مناسب هستند، زیرا بذرها به فضای زیادی برای رشد ریشه نیاز ندارند. لازم به ذکر است که عمق کافی برای کاشت بذرها روی بسته بندی بذر نوشته شده است. بعضی از بذرها کافی است زیر گرده ای از خاک کاشته شوند، اما بعضی دیگر نیاز است که در عمق بیشتری دفن شوند.

برای تسریع و بهبود فرایند جوانه زنی، میتوانید بذرها را یک شب قبل کاشت داخل ظرف ابی خیس کنید یا داخل یک ستمال مرطوب بپیچید. ظرف بذرهای کاشته شده را در محیط گرم نگه دارید. اکثر بذرها برای جوانه زنی بهتر به دمای نزدیک به 16 درجه نیاز دارند. پس از جوانه زنی، محفظه بذرها را در معرض نور خورشید قرار دهید. 

چاپ  ایمیل