پیت ماس در باغبانی

  • Industry
  • بازدید: 821

پیت ماس ابتدا در اواسط قرن بیستم در دسترس مردم قرار گرفت و از آن دوران تا کنون انقلابی در کاشت گیاهان ایجاد کرده است. پیت ماس این قابلیت را دارد که مصرف آب را درخاک مدیریت کند و مواد معدنی را برای مدت زمان بیشتری در خاک نگه دارد و همچنین بافت و پایداری خاک را حفظ میکند.

 پیت ماس چیست؟ 

پیت ماس ماده مرده فیبری هست که از خزه ها و سایر مواد زنده که در باتلاق ها تجزیه شده اند به وجود می آید. تفاوت پیت ماس و کودهای آلی که باغبان ها در زمین خود استفاده می کنند این است که پیت ماس از مقدار زیادی خزه تشکیل شده است و عمل تجزیه بدون هوا انجام می شود. پیت ماس طی چندین هزار سال شکل میگیرد و هر سال کمتر از یک میلی متر به حجم آن اضافه میشود. به دلیل پروسه طولانی تولید، پیت ماس یک منبع تجدیدپذیر به شمار نمی آید.

بحث زیادی پیرامون استخراج پیت ماس وجود دارد. با وجود اینکه فرایند استخراج کنترل شده است فقط 0/02% از منابع قابل برداشت هستند اما گروه مجمع بین المللی پیت اظهار دارد که استخراج پیت ماس مقدار زیادی کربن وارد اتمسفر میکند و باتلاق ها تا سالها بعد از عمل استخراج، کربن زیادی از خود خارج میکنند.

 استفاده از پیت ماس 

باغبان ها پیت ماس را به عنوان مکمل حاک استفاده میکنند. PH پیت ماس اسیدی است و برای گیاهانی که خاک اسیدی نیاز دارند مناسب است، مانند درخت بلوبری و درخت کاملیا. برای گیاهانی که خاک قلیایی نیاز دارند، کود آلی انتخاب بهتری است.

از آنجایی که پیت ماس به راحتی تجزیه نمی شود، پس یکبار استعمال از آن تا سالها پاسخگوی نیاز های شما خواهد بود. پیت ماس بر عکس خیلی از کودهای ضعیف، میکروارگانیزم های مضر یا دانه های هرز ندارد.

پیت ماس چندبرابر حجم خود رطوبت را حفظ میکند و به ریشه گیاهان می رساند. پیت ماس همچنین مواد معدنی را در خاک نگه میدارد و این گونه با هربار آب دادن نیازی نیست که نگران خروج مواد معدنی از خاک باشید. پیت ماس به تنهایی بستر مناسبی برای کاشت نیست و باید با باقی مواد مخلوط شود. برای مخلوط کردن، پیت ماس باید یک سوم تا دو سوم کل ترکیب را تشکیل دهد. 

به پیت ماس خزه مردابی نیز میگویند، زیرا بخش زیادی از پیت ماس از خزه ای که روی سطح باتلاق می روید تشکیل میشود. خزه مردابی را با خزه خشک شده ای که گلفروش ها داخل دسته گل استفاده میکنند اشتباه نگیرید.

 پیت ماس و باغبانی 

بسیاری از مردم وقتی از پیت ماس استفاده می کنند به دلیل آسیبی که به محیط زیست می زنند اندکی احساس گناه میکنند، برای اینکه حس بهتری داشته باشید میتوانید از پیت ماس تنها برای بذرهای اولیه استفاده کنید و برای پروژه های بزرگتر مانند ترمیم خاک از کودهای آلی استفاده کنید.

 

چاپ  ایمیل