کود کامل به چه معنی است؟

کود کامل کود مخلوطی است که سه عنصر معدنی اصلی برای رشد گیاه را دارد، این عناصر عبارتند از : نیتروژن ، فسفر و پتاسیم که به شکل های پتاس ، اسید فسفریک و نیتروژن وجود دارند.

طبق قانون ، نسبت مواد معدنی باید روی برچسب کودها یادداشت بشوند برای مثال یک کود با نسبت مساوی از هر عنصر معدنی برچسب n.p.k 5-5-5 خواهد داشت و تقریباً همیشه ترتیب عناصر همینطور (نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم) است. برای مثال 10-10-5 نشانگر کودی است که مقدار نیتروژن کمی دارد. یک کود کامل نیاز نیست که مقدار برابری از هر عنصر داشته باشد و اگر مقادیر نزدیک به یکدیگر باشند نیز کود کامل نامیده میشود.

کودهای کامل را هم میتوانید از فروشگاه ها خریداری کنید یا خود با مخلوط کردن عناصر سازنده به مقدار موردنظر یک کود کامل تولید کنید.

ترکیبات اصلی کود  کامل 

کود کامل باید سه عنصر اساسی برای رشد گیاهان را داشته باشد:

نیتروژن

به سلامت گیاهان و رشد ساقه کمک میکند.

فسفر

به رشد گیاهان و گلها و ساقه آنها کمک میکند.

پتاسیم

به رشد ریه گیاه کمک میکند و تا حدودی میان دو عنصر دیگر تعادل برقرار میکند.

بسیاری از کودها عناصر دیگری مانند: آهن ، مس ، منگنز و کلسیم نیاز دارند.

مقدار کودی که باید به هر متر مربع اضافه شود نیز روی بسته بندی کودها نوشته میشود.

اهمیت کود کامل در تولید محصولات 

پتاسیم به طور معمول برای کمک به میوه دهی و گل دهی گیاهان معروف است و همینطور سیستم ایمنی گیاه را تقویت میکند اما نیتروژن سلامت طبیعی برگ گیاهان را حفظ میکند و فسفر به ریشه گیاه رشد قوی و سالم میبخشد.

در برخی موارد، کود آلی(طبیعی و تولید شده از باقی مانده گیاهان) وابسته به موادی که به آن اضافه شده است، کود کامل شناخته میشود. کود آلی معمولاً از ترکیبات خشک و مرطوب تشکیل میشود. ثابت شده است که ترکیبات مرطوب، نیتروژن تولید میکنند. برای مثال زباله های مرطوب و تفاله قهوه در کود آلی به تولید نیتروژن کمک میکنند. در واقع برگ گیاهان مرده و تفاله قهوه به افزایش مقدار فسفر و پتاسیم نیز کمک میکنند.

طبق گفته باغبانها، در صورتی که حیوانات رژیم غذایی کامل و سالم داشته باشند، فضله آنان نیز کود کامل محسوب میشود اما برای تولید کود کال بهتر است چند نوع فضله را مخلوط کنید زیرا هرکدام از آنها یک عنصر معدنی خاصی دارند.

کودی که تنها یک یا دو عنصر اصلی را دارا میباشد،کود کامل محسوب نمیشود. این نوع کودها ارزان تر هستند و مناسب خاک هایی هستند که مقدار کافی از یک عنصر را دارند.

 کودهای دست ساز 

کودهای دست ساز به تازگی معرفی شده اند و ترکیبات پلاستیکی دارند که طی تجزیه شدن، نیتروژن خود را آزاد میکنند. در شمال، اینگونه کودها نیتروژن خود را طی یک فصل رشد آزاد میکنند اما در جنوب آنها سریعتر تجزیه میشوند و نیتروژن آزاد میکنند.

گرچه این نوع کودها نیتروژن زیادی دارند(تا حدود 40درصد یا حتی بیشتر)، باعث سوختن ریشه ها یا برگها نمیشوند. نیتروفرم برند معروفی از این کود است.

 کودها بر اساس محتویات به دو دسته تقسیم میشوند: 

یکی از آنها کود حاوی نیتروژن بالاست که گیاهان پر برگ بوجود می آورد یک مثال از این کود 10-5-5 است که برای رشد چمن در بعضی از نواحی استفاده میشود.

نوع دیگر کودی حاوی نیتروژن کم است که در آن مقدار فسفر و پتاسیم بیشتر از نیتروژن است. یک مثال از این نوع 10-10-5 است که برای درختان و گل رز استفاده میشود. از نوع اول برای رشد و تقویت ریشه و ساقه و از نوع دوم برای رشد گلها و میوه ها و تمامی سبزیجات و میوه های زمینی استفاده میشود.

 

 

 

چاپ