آشنایی با انواع کودهای کشاورزی

  • Industry
  • بازدید: 2862

یک باغبان خوب اهمیت کود خوب را میداند. تشخیص کود مناسب برای گیاهان به شما کمک میکند که رشد باغ خود را افزایش دهید. برای شناخت تاثیرات کودها بر گیاهان خود، باید ابتدا با انواع کودها آشنا شوید.

 

 
 کود آلی و غیرآلی: 

کودهای آلی از مواد ارگانیک تشکیل شده اند : فضولات حیوانات، گیاهان خشک شده، و دیگر فراورده های گیاهی و حیوانی. این نوع کودها منبع بزرگی از مواد مغذی هستند. معمولا مقدار مواد مغذی موجود در این نوع کودها به طور دقیق مشخص نیست و در اکثر بسته بندی ها مقادیر تخمینی هستند.کودهای آلی آهسته و در زمان طولانی عمل میکنند و به تقویت خاک کمک میکنند.

از انواع کودهای آلی حیوانی میتوان به خرده استخوان، خون خشک شده، فضولات حیوانات، خرده ماهی ها، و خرده صدفها  اشاره کرد. گیاهان خشک شده، خرده پنبه دانه، پودر یونجه و سویا، و جلبک دریایی از انواع گیاهی کود آلی هستند.
 
 
 کودهای غیرآلی: 

کودهای غیر آلی از عناصر شیمیایی تشکیل شدهاند. اگر میخواهید باغ شما رشد سریع تری داشته باشد، این بهترین گزینه برای شما است. برای رشد در زمان کوتاه تری ابتدا نوع ماده معدنی که گیاه شما به آن احتیاج دارد را تعیین کرده و از یک کود شیمیایی که حاوی آن عنصر هست استفاده کنید.
 
 
 نیتروژن: 

نیتروژن در رشد گیاه تاثیر دارد و به خصوص در دوره میانی زندگی گیاه استفاده می شود. کودهای آلی و غیرآلی هردو منابع نیتروژن هستند.
 
 
 فسفات: 

فسفر عنصری است که گیاهان مرتبا به آن احتیاج دارند. در طول زندگی گیاهان، فسفر ریشه و ساقه آنها را تقویت میکند. فسفر مدت طولانی باقی میماند و آهسته عمل میکند، میتوانید آن را قبل از کاشتن گیاه در خاک به کار ببرید.
 
 
 پتاسیم: 

برای رشد عمیق تر ریشه گیاه خود از پتاسیم استفاده کنید. وقتی گیاه شما کمبود مواد معدنی دارد، پتاسیم میتواند از گیاه شما محافظت کند. این عنصر برای فوتوسنتز حیاتی است و سرعت بیماری هایی که ممکن است باغ شما را آلوده کنند را کاهش میدهد. زمان مناسب برای استفاده از این عنصر بستگی به گیاهی که میکارید دارد. نزدیک ریشه گیاهان از این عنصر استفاده کنید. اگر گیاه شما کمبود پتاسیم دارد، گوشه برگهای آن زرد یا قهوه ای میشود.
کودها در اشکال مختلفی تولید می شوند. آنها مایع، پودری، و بلوری هستند. کودهای مایع در آب رقیق شده اند و روش استفاده از آنها مانند آبیاری است و معمولا با لوله پلاستیکی انجام می¬شود. کودهای پودری نیز برای عمل کردن به آب نیاز دارند. کودهای بلوری به راحتی روی سطح خاک پخش میشوند و پس از آبیاری با گذر زمان با خاک مخلوط میشوند.
چاپ  ایمیل