تاریخچه کشاورزی

  • Industry
  • بازدید: 2961

تاریخچه کشاورزی در هلال حاصلخیز شروع شد. این منطقه از آسیای غربی شامل بین النهرین، شرق دریای مدیترانه، لبنان، و همچنین بخشی از ترکیه امروزی است و به صحرای سوریه در جنوب و فلات آناتولی در شمال ختم می شود.

در اوایل قرن بیستم، باستان شناس دانشگاه شیکاگو، جیمز هنری برستد، برای اولین بار از اصطلاح "هلال حاصلخیز" برای توصیفِ نقش این منطقه در تولد کشاورزی استفاده کرد. کشورهایی مانند ترکیه امروزی، ایران، عراق، سوریه، لبنان، اسرائیل، اردن و سرزمین فلسطین همه بخشی از هلال حاصلخیز را شامل می شوند.
انسانها کشاورزی را حدود 7000 تا 10000 سال پیش، در دوره نوسنگی، اختراع کردند. محصولات کشاورزی دوره نوسنگی گندم قرمز، نخود فرنگی، عدس،  ماشک تلخ، جو و غیره بودند. دوره نوسنگی با اختراع ابزارآهنی پایان یافت.


براساس شواهد آبیاری در هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح در مصر و بین النهرین آغاز شد. سیلی که براثر طغیان سالیانه رود نیل ایجاد می شد تاثیرات مخربی بر کشاورزی باستانی می گذاشت، و باعث تخریب سدها و غرق شدن زمینهای کشاورزی می شد. از سوی دیگر وقتی بارش باران کاهش می یافت، زمینها خشک می شدند و گیاهان از بین می رفتند. کانالهای جریان آب زیرزمینی، یا قنات ها قدیمی ترین روش آبیاری هستند که در این دوره اختراع شدند و همچنان در برخی مناطق خاورمیانه استفاده می شوند.


در طی عصر برنز و عصر های پس از آن، تمدنهای سراسر دنیا به تدریج به مهارت فلز کاری آموختند و ابزارهای بهتری برای کشاورزی ساختند. انسانها در این دوره ها همچنان از حیوانات و گیاهان بعنوان منابع غذایی و پوشاکی خود استفاده می کردند. در طول قرون وسطی، کشاورزان اروپایی از روشهای آبیاری پیچیده تری مانند آب بندها، آب انبار، و آسیاب آبی استفاده می کردند. آنها همچنین شیوه های کشت متناوبی، و شخم زدن را به کار گرفتند. این ابداعات تاثیر بزرگی روی بازدهی کشاورزی گذاشت.


از قرن هفدهم تا نوزدهم، بریتانیا شاهد افزایش چشمگیری در تولیدات کشاورزی بود. این انقلاب کشاورزی بریتانیا شامل بهبود در شیوه های کشاورزی بود که تکثرا همزمان مورد استفاده قرار می گرفتند. در ادامه این جریان، خیش و سایر ابزارهای کشاورزی پیشرفت کردند و درسال 1836 ماشین هایی برای درو کردن دانه ها اختراع شدند. در قرن بیستم، به کاربردن گاوآهن راه را برای استفاده از سایر ماشین آلات در مزرعه ها باز کرد. اولین تراکتورها موتور های بخارسوزی داشتند که برای حمل ابزار الات کشاورزی استفاده می شدند و بسیار گران قیمت بودند. در سال 1892 تراکتورهای بنزین سوز اختراع شدند.


در سال 1938، یک مسئول حمل و نقل از گرمای تابستان گله کرد و همراهش، جوزف نومِرو به شوخی به وی پیشنهاد داد که تریلیها را به یخچال مجهز کنند. این ایده در ذهن نومِرو باقی ماند و او بعدها با کمک یک مخترع به نام فردریک جونز، یک شرکت حمل و نقل مجهز به یخچال تاسیس کرد.
در همین اثنا، دانه های پیوندی در صنعت کشاورزی انقلابی ایجاد کردند. دانه های پیوندی باعث میشوند ثمره گیاهان بادوام تر و یکسان باشند.
برخلاف این پیشرفتهای بزرگ، باقی تغییرات با اختلاف روبرو شدند. در ده سال اخیر، مجادله بزرگی بر سر استفاده از داروهای ضد آفت، کود ها در زمین های کشاورزی و همچنین علم ارگانیسم اصلاح شده ژنتیکی شکل گرفته است. آگاهی مردم درباره تاثیرات مواد شیمیایی بر سلامت انسان و محیط زیست باعث وضع قوانینی در صنعت کشاورزی شده است.


درطول تاریخ کشاورزی نقش مهمی در تمدن بشر بازی کرده است. اکثر انسانها زمانی در صنعت کشاورزی مشغول به کار بودند و امروزه نیز هیچ انسانی نمی تواند بدون کشاورزی زنده بماند.

چاپ  ایمیل